Våra spanska jobbskuggare har haft ett digert program. Under skoltid har de följt lärare som har undervisat i deras ämne eller närliggande ämne, men de har också följt olika klasser för att få insikt i hur skolvardagen ter sig för eleverna. Många intressanta frågeställningar kommer upp och många reflektioner kring lokaler, scheman, förhållningssätt mot elever och mycket annat. Intressant att höra hur de ser på den större andel praktiska ämnen som den svenska skolan har jämfört med den katalanska. Spanske teknikläraren trodde på det positiva i att ha fler ämnen där man kan utföra något annat än teoretiskt arbete. Han tyckte att slöjd och hemkunskap var två ämnen som kunde bidra till större skolintresse för fler elever.
En annan reflektion som våra besökare kom fram till var det praktiska att ha salar där man kunde ha förberett innan eleverna kom, vilket gör undervisningstiden effektivare. I Spanien där det till hälften av lektionerna inte är någon rast emellan, är det svårt att vara förberedd när man som lärare tar sig från det ena klassrummet till det andra och eleverna har suttit kvar i klassrummet.
Under skoltid guidade elever i åk 9 våra besökare i Lund och berättade om olika platser på engelska. Det kändes bekant eftersom de flesta eleverna har gjort det en eller två gånger tidigare. Men nu var det nya åhörare, så det gäller att leverera igen!
Utanför skoltid har vi i kollegiet passat på att visa upp några av våra favoritplatser. Jens visade runt i Malmö.
Det kändes som att Västra Hamnen imponerade mer än Möllevången.
Sedan tog Birgitta och Helena våra gäster till Österlen. Solen strålade och det passade alldeles utmärkt med sill nere vid stranden i Kivik. Äggakakan på Brösarps gästis blev också uppskattad, lika mycket som omgivningen. Många andra aktiviteter har också genomförts, men dessa har vi bildbevis på.
Nu var det sista utbytet i vårt projekt. Det kontaktnät som har byggts upp mellan de tre skolor som har deltagit i job-shadowing känns starkt och bra. Ett genuint intresse för varandras verksamheter och många personliga kontakter har banat väg för framtida samarbeten. Att komma till Liceo Boggia Lera på Sicilien och till Institut Jaumes Callís i Vic kommer för vissa av oss nästan att kännas som att komma till sin egen skola. Och på våra hemskolor har vi lärt känna varandra bättre när vi har tagit hand om våra gästande lärare. Då vi har deltagit i ett ”strategic partnership”, kan vi väl säga att partnerskapet har stärkts både utåt och inåt Nyvångskolan.