Idag skulle jag och Jens följa 3C, en naturvetenskaplig klass. Klassen består av 17 elever, där merparten är flickor. De är 16 år gamla, men fyller 17 i år. Tre av eleverna i klassen kommer till Dalby i mars.
Eftersom det inte finns några skåp till eleverna har elverna med sig allt de behöver för dagen i sin väska. Ytterkläder har både elever och lärare med sig in i salen
Första lektionen var ”Filosofi”, som är ett viktigt ämne, oavsett inriktning, för alla årskurser på skolan. Att lära sig tänka.
Närvarokontrollen, som görs på iPad, tog en stund, men under vänskapligt pratande. Därefter talade en av flickorna om, på engelska, vad som ska hända under lektionen. Därefter börjar läraren föreläsa/förklara dagens ämne, som är Platon och hans verk.
I denna klass, som är Dianes, antecknas flitigt vad läraren säger. I klassrummet finns en whitebord och en ”svart tavla” som vardera är ca en kvadratmeter stor. Den används nästan inte alls. Med en enkel skiss, några ord med streck emellan, förklarar han några samband mellan idevärlden och sinnevärlden.
Efter fem minuters paus, som klassen tillbringar i klassrummet, börjar andra lektionen meddetsamma när nästa lärare kommer in i klassrummet. Lektionen handlar om litteratur. Eleverna skulle läsa Orwells 1984 samt Djurfarmen. Slutmålet är en tävling i slutet av April som handlar om om det vi upplever verkligen är verkligt. Därför har de också sett ”The Truman show”.
Eftersom eleverna redan läst i böckerna, blir lektionen en diskussion om händelser i dem. Läraren leder genom att ställa frågor, och eleverna redogör för vad de läst och händelser i boken. Nya eller speciella delar av Djurfarmen läses högt under lektionen. Några elever verkar ha boken som e-bok, och läser högt från sin mobil eller padda.
Somliga av eleverna är mycket aktiva, andra är det inte, men ingen av de mer inaktiva stör genom att göra annat eller genom att prata.
På det viset skiljer sig nog inte den här lektionen fån motsvarande lektion i en svensk skola.
Tredje lektionen är ”Art”, Konst eller bild. Men ingenting de gör liknar en svensk bildlektion. Allt de gör just nu handlar om perspektivritning. Jag skulle snarare vilja kalla det teknisk ritning. Man ritar samma föremål ur olika perspektiv. Det kan vara en trappa eller en byggnad med kolonner. Man ritar det från sidorna, ovanifrån och underifrån. Från början gör de en enkel skiss på vanligt teckningspapper, men sedan använder de speciella ritningspapper.
Ingenting görs på fri hand, utan från första positionen överför man allt med hjälp av stödlinjer, och det blir mycket mätande och dragande av linjer med hjälp av linjal. Det här är grunden för all arkitektur.
Om jag uppfattade det rätt har de sysslat med det här hela läsåret. Under de två första läsåren har de haft grafik.
De elever vi frågade tycker det är roligt. Ämnet är obligatoriskt enligt läroplanen. Det mesta av arbetet görs hemma, som läxa. Sedan tar man med sitt arbete till skolan, visar läraren och gör korrigeringar eller fortsätter att göra ritningen färdigt.
Efter tredje lektionen är rasten lite längre, även om det inte står så på schemat. Elever och lärare kan ta en kort fika.
Fjärde lektionen handlade om reformationen. Läraren pratade om Skärselden och om avlatsbreven. Han nämnde också de två sakramenten som finns i de protestantiska kyrkorna.
De flesta eleverna gör anteckningar hela tiden. De skriver mer eller mindre så pennorna glöder. Det är bara en kille som inte gör några anteckningar alls.
Efter den här lektionen tackade vi för oss. Dagens femte och sista lektion för 3C är latin. Att lyssna på två språk vi inte förstår blir lite jobbigt.
När sista lektionen för eleverna tar slut åker de hem. För dem så åker längst tar hemresan 1.5 timmar. Sedan väntar runt fyra timmars läxläsning. Som om det inte var nog så går de i skolan 6 dagar i veckan, 5 lektioner varje dag. Eleverna i åk 1 och 2 har 26 timmar i veckan, åk 3 – 5 har 29, Lärarna däremot har femdagarsvecka. De som arbetar lördagar har en ledig dag under veckan.
Efter en korta kortare lunch, där jag och Anders åt ”granita”, en slags mjuk saft-is, med citronsmak, så var det dags för stadsrundturen med eleverna som berättare.
Med Diane, Daniella och sju stycken flickor från skolan, gick vi en tur runt staden och besökte de mest kända platserna. Flickorna berättade på engelska lite om de olika platserna.
Rundturen tog längre tid än beräknat, men det gjorde också att vi fick tillfälle att prata lite med dem. Sex av flickorna kommer till Dalby i mars. Den sjunde har varit i Spanien istället.
För flickorna blir det ingen vila. När de kommer hem väntar ett par timmars läxläsning. En av flickorna berättade att hon till imorgon har fem olika läxor; fysik , matte, ”art”, latin samt ytterligare ett ämne.
De flesta vi har mött har tydligen en naturvetenskaplig inriktning. Men bland dessa sju fanns även elever med annan inriktning. Istället för perspektivritning har de istället konsthistoria.
Ikväll blir det officiell middag, vilket betyder att rektorn kommer att närvara.
Men mer om det senare.