Kortspel

Tänk att få spela kort under lektionstid! Den bulgariska läraren Tanya ledde alla elever genom en kortturnering. Det fanns regler att följa och man fick inte prata med varandra eller hjälpa varandra. Eleverna spelade fint med varandra och vinnaren från varje bord flyttades vidare till ett annat bord. Vad de inte visste var att alla borden fått olika regler om hur korten fick spelas. Vi lärare hann se många förvånade ansiktsuttryck från elever som inte förstod hur de andra spelarna agerade. Naturligtvis var övningen en träning i att förstå sig själv. Hur reagerar man när spelreglerna ändras? Hur påverkas man av att inte förstå vad som händer och vad som förväntas? När vi utvärderade och avslöjade sanningen om kortspelet reagerade eleverna positivt och förstod meningen med övningen. De är så kloka och intressanta att prata med och vi lär oss så mycket tillsammans!

Första rundan...

Första rundan…

Hur var nu reglerna?

Hur var nu reglerna?

Men, så var det väl inte....

Men, så var det väl inte….

Knepigt spel, men jag vinner ju!

Knepigt spel, men jag vinner ju!

Jag fattar inte riktigt...

Jag fattar inte riktigt…

Reflektion efter kortspel: Hur kändes det att spela?

Reflektion efter kortspel: Hur kändes det att spela?

Olika reaktioner när sanningen avslöjas

Olika reaktioner när sanningen avslöjas

Får man verkligen luras så här?

Får man verkligen luras så här?

Vilket spännande spel!

Vilket spännande spel!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *