Cultural detectives in action

Tisdagsförmiddagen ägnades åt att skriva ner sina upplevelser hittills i sin dagbok. Detta gjorde varje nationalitet för sig.

Flitigt dagboksskrivande.

Flitigt dagboksskrivande.

Även svenska lärare skriver.

Även svenska lärare skriver.

Lite samtal kring upplevelserna.

Lite samtal kring upplevelserna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Många upplevelser om likheter och skillnader. Omtänksamma värdfamiljer förser nästan eleverna med för mycket mat. Oskars värdfamilj köpte till och med nya skor till honom, i sin önskan att göra hans vistelse så trevlig som möjligt.

Glada miner och nya skor.

Glada miner och nya skor.

Klara med uppgiften.

Klara med uppgiften.

Och så ser vi pigga och glada ut!

Och så ser vi pigga och glada ut!

Efter lunchen skulle vi besöka olika klasser för att ställa frågor och anteckna svar. Vi var ett pat utlänningar på besök i varje klass. Intressant att upptäcka att åk 8 här har 20 lektioner engelska i veckan. Övriga ämnen har de de andra 32 lektionerna. Långa dagar för dem med 52 lektioner per vecka.

Vem ska gå vart?

Vem ska gå vart?

Bulgarer, spanjorer och svenskar.

Bulgarer, spanjorer och svenskar.

Kommunikation 1.

Kommunikation 1.

Kommunikation 2.

Kommunikation 2.

När dagens uppgifter var slut passade Cecilia på att förkovra sig med ett studiebesök på den gamla moskén.

När dagens uppgifter var slut passade Cecilia på att förkovra sig med ett studiebesök på den gamla moskén.

Kvällen är ledig med fria aktiviteter för eleverna. De bulgariska eleverna tyckte att den Oscarsnominerade bulgariska filmen från 2010 inte var så intressant, så de kom på andra aktiviteter att sysselsätta sig och sina gäster med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *